Waarom Blendle zo goed scoort met titels

Deze blogpost komt uit de Revue van Stijn Vercamer

Anne Korterink van Blendle tijdens de workshop

Anne Korterink van Blendle tijdens de workshop

 

Anna Korterink is hoofdredacteur bij Blendle, een digitale kranten-/magazinekiosk waar je kunt betalen per artikel (of 9,95 euro/mnd voor alles). Ik ben zelf een geregelde gebruiker. Anna vertelde in een workshop hoe ze bij Blendle omgaan met de titels bij de stukken van hun mediapartners. Voor Blendle is het namelijk heel belangrijk dat mensen doorklikken op die titels, want dat is natuurlijk hun model: hoe meer mensen de stukken lezen, hoe meer mensen betalen, en hoe meer zij dus verdienen. Misschien ook nuttig om te weten: Blendle-gebruikers zijn grotendeels tussen de 25 en de 35 jaar. Laat ons zeggen: de helft zo oud als de gemiddelde krantenabonnee.

De jonge Alexander Klöpping op Gent M in 2014. 

De jonge Alexander Klöpping op Gent M in 2014. 

Ik leerde bij dat bij Blendle 5 (van de in totaal 12) redacteurs alles lezen dat bij hen wordt aangeboden: kranten én magazines. De eerste redacteurs starten al om 5u 's morgens. Ze overleggen samen welke stukken de belangrijkste zijn en waarom. Elke dag selecteert de redactie namelijk drie must-reads, artikels die ze aan al hun nieuwsbrief-ontvangers aanbieden. Daarmee willen ze de filter bubble overstijgen. De rest van de nieuwsbrief wordt dan weer wel opgebouwd met een algoritme. Dat houdt rekening met zaken als: waar stond het in de oorspronkelijke (papieren) publicatie? Een artikel van de voorpagina krijgt meer waarde dan de rest. Andere criteria: hoe lang is het, waarover gaat het, aantal woorden, hoe moeilijk is het, is het verdiepend, ...

Bij het klaarzetten van artikels is er wel heel veel aandacht voor titels: "We willen niet dat ze te 'clickbaity' worden, want we willen mensen die doorklikken niet teleurstellen. Maar we zien ook dat signaalwoorden als 'zo, wat, daarom, welke, ...' goed werken. Bovendien maken wij titels meestal ook langer zodat ze net iets meer informatie meegeven." 

Dan nog een paar cijfer-tipjes: maak een inleiding niet langer dan 25 woorden + zorg dat de titel maximum 70 tekens heeft (het maximum voor Gmail-onderwerpen).

Net als bij VICE, valt ook bij Blendle de jonge leeftijd van de redactie en andere medewerkers op. Anna: ‘Ik ben 30 en toen ik aankwam bij Blendle dacht ik ‘god, wat ben ik oud’. Je moet weten: bij Blendle zijn 17-jarigen bezig met data-analyseprojecten waar ik niets van snap.’

 
 

Lees meer...

 
 

Krijg elke woensdag een update van Stijn in je mailbox: