GentM #45: Over robots en hoop in het onderwijs

Wel drie keer begon ik aan een grote nieuwjaars-Revue. In de plaats van die af te werken ging ik wandelen met de familie, eten bij vrienden of de boeken lezen die ik ooit bestelde. Geen Tsundoku meer. 🤓 

Het tech-thema van 2018… was één van de mail-titels waar ik over filosofeerde tijdens de wandelingen. Over technologie die grenzen verlegt. Over bedrijven die - in het onbekende terrein waarin ze terecht komen - een gids voor zichzelf moet leren zijn. Wat is goed, wat is slecht? Wat is een aanvaardbare en onaanvaardbare ontwikkeling? Ethiek heet dat dan. Het is iets waar veel managers of change-makers geconfronteerd mee zullen worden dit jaar. The Ethics Economy: één van de trends van 2018 volgens het agentschap Fjord. Ik hoop dat ze gelijk hebben.

Robots & onderwijs_1600x800.gif

 

Was 2017 het boeiendste en slechtste digitale jaar ooit? Er was inderdaad veel excitement. Er was nog meer angst. Ik daag iedereen uit om de ambivalentie van deze dichotomie te leren zien. Zwart-wit denken helpt je niet vooruit. Dat heb je misschien aan de kerst-tafel gemerkt. 

Zwart-wit denken dus. Een voorbeeld: 

‘De maatschappij verandert aan een record tempo. Maar onze kinderen krijgen op dezelfde manier les als toen wij op de schoolbanken zaten! Dat loopt fout. 😱’ 

Ja, natuurlijk lig ik wakker van het soms ouderwetse onderwijs. Mijn kinderen veranderde van school in 2017 om die reden. Maar de meest hoopgevende tech-verhalen van 2017 ontdekte ik net in de onderwijs sector. Er bestaan talrijke initiatieven van leraren of nerds die zelf het verschil proberen maken. De tanker is misschien moeilijk te keren, de activisten pakken de golf in hun rubberbootjes. 

Enkele van deze verhalen stellen we voor op een Gent M avond in Designmuseum: Robots en Onderwijs. Niet één centrale gast deze keer, maar enkele interessante intrapreneurs. Markeer woensdag 23 januari in je agenda en schrijf je in via deze link

Tot dan? // Fredo