Journalistiek als service, zou dat kunnen werken?

Deze blogpost komt uit de Revue van Stijn Vercamer

Jeff Jarvis

Jeff Jarvis

Ik las onlangs een interview van acht jaar geleden met auteur/journalist Jeff Jarvis (die je misschien vooral kent van z'n boek ‘Wat zou Google Doen’), en het valt me op welke juiste voorspellingen de man toen deed. Wat dacht je van deze:

We zullen chaos en verwarring zien. We zullen slechteriken zien die bij gebrek aan een waakhond met dingen weg gaan komen. En dan zal de gemeenschap opstaan en eisen om journalistiek. Het is aan de journalistiek zelf om aan die eis invulling te geven.

Dat is toch waar de hele fake news-discussie ondertussen om draait? Jarvis had dus een voorspellend inzicht. Tijd om misschien ook iets recentere meningen van hem te bekijken, denk je dan. Zo schreef hij onlangs een artikel, nu ja, bijna-essay, over hoe hij het journalistiek zou aanpakken als hij nu een nieuwsmedium moest draaiend houden. De meest cruciale idee daarin is voor mij dat hij niet meer over een product wil spreken maar over een service, over iets wat nooit helemaal af is. Voor wie niet in de mediawereld thuis is: we spreken daar nogal graag over 'de bundel’: een afgebakend aanbod: netjes opgelijst in een papieren krant, in een pdf-ding op een swipe-app, dat soort dingen. Daar is een markt voor, dat zien we iedere dag. Maar of dat een toekomstige markt is? Dan denk ik dat Jarvis met z'n service dichter op die toekomst zit.

Er komen verschillende tendenzen van de afgelopen jaren samen namelijk: tien jaar geleden heette het dat de klant de controle wou, dan ging het steeds meer over 'engagement’ en 'interactie’, en nu zitten we ergens in de fase van 'samenwerken’ of 'co-creatie’. Ik zou het vooral 'empathie’ noemen, in twee richtingen: wat kan je betekenen in het dagelijkse leven van je lezers en wat kunnen zij jou daarvoor aanreiken. Jarvis ziet de waarde immers in de relatie die je als nieuwsbedrijf opbouwt met je lezers en de relevantie van jouw werk in hun leven: (the media company) will rise up in quality, no longer spewing commodity content but becoming a relevant, valuable suite of services for its communities. 

Parafraserend op de voorbeelden van Jarvis, zouden journalisten niet zomaar even langs gaan in een wijk als daar iets gebeurt als vechtpartijen, terroristen die onderduiken, bomen die worden gekapt, … Maar wel een soort 'embedded journalism’: ga eens twee weken lang in zo een wijk wonen. Kijk welke fenomenen je vaststelt, leer bij hoe dat allemaal zo is gekomen, zie wat je daar als nieuwsmedium nog bovenop kunt leggen. Of in de economische sfeer: iedereen zegt altijd dat KMO’s de ruggengraat zijn van de Vlaamse economie. Wat als je nu eens een week meeloopt met zo een KMO als journalist. Wat zou je daarvan bijleren? En kan je daar nog meer mee doen, dan enkel het verhaal brengen? Kan je daar evenementen, extra inzichten, debatten, … aan koppelen?
Als je getriggerd bent, lees het artikel echt eens helemaal, het bevat enorm veel eten en drinken over de toekomst van nieuwsmedia.

Hoe Klöpping en Pfauth me daar nog wat verder deden over nadenken:

Dat had ik dus allemaal onlangs gelezen, en toen liep ik een paar dagen geleden even in de regen te wandelen omdat ik nog niet buiten was geweest. Ik had de onvolprezen media-podcast van Alexander Klöpping (Blendle) en Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent) opstaan. Ze hadden het over heel veel Pfauth verhuist naar Amerika om daar The Correspondent uit te bouwen, ze hebben ondertussen Medianieuwsbrief.nl opgestart, maar dat was voor mij niet het interessantste. Ze praatten immers ook over Patreon, een systeem waarmee iedereen z'n eigen flexibele paywall op content en journalistiek kan zetten. Dat is ook een manier van met/voor je lezers waarde creëren. 

Al vond ik dit ook een heel erg tot de verbeelding sprekend voorbeeld: ’The Athletic’: een site die zich focust op alles wat je als sportfan wil weten over jouw favoriete team. Ik vraag me af of zoiets zou mogelijk zijn Vlaanderen? In mijn geval zou ik dus een abonnement kunnen nemen om alles te weten te komen over KAA Gent, niet enkel wat Het Nieuwsblad of HLN daarover brengt, maar ook achtergrond, achter-de-schermen (de club zou zelf kunnen meewerken aan zo een project), bij iedere match ‘de tien vragen van deze match’. Denk aan: 'Waarom speelt Asare niet?’ Is hij geblesseerd, geschorst, andere dingen, … Waarop hebben de spelers getraind? Wat was hun weekschema? Zijn er nieuwe initiatieven vanuit de community werking? Wat zijn de hoogtepunten uit de voorbeschouwing met de trainer? enz… Allemaal heel relevante vragen voor de 20.000 mensen in het stadion en voor de andere supporters die die match volgen op een of andere manier. 

Zo een site zou ik dus kunnen maken op Patreon, en als de club er wil in meestappen (of het zelf opstart), ben je snel vertrokken: de 15.000 abonnees krijgen uiteraard toegang via een vaste inbreng van de club in het project, en dan heb je niet zo gek veel extra betalende abonnees nodig die een paar euro per maand (of meteen voor een heel seizoen) betalen om een businessplan te maken, denk ik dan. Of zie ik het weer te simpel? 

 

Lees meer...

 
 

Krijg elke woensdag een update van Stijn in je mailbox: