Verhalen vertellen bij VICE

Deze blogpost komt uit de Revue van Stijn Vercamer

Cornelius Noll (foto van zn Linkedin-profiel)

Cornelius Noll (foto van zn Linkedin-profiel)

Cornelius Noll doet een stage bij VICE in Amsterdam. Ik vroeg hem wat hij daar doet en wat er zo anders is aan VICE tegenover 'traditionele mediabedrijven':

Woon je in Amsterdam nu? Of is dat telewerk?

"Ik ben tijdelijk naar Amsterdam verhuisd om bij VICE stage te lopen. Zo ben ik elke dag op de redactie en kan ik het meeste bijleren. Later ben ik van plan om vanuit België voor hen te blijven freelancen."

Jij werkt bij VICE voor 'Motherboard', wat moeten we ons daarbij voorstellen? Wat doe je daar?

Motherboard brengt verhalen over wetenschap, tech en vooruitgang. We doen geen gadgets reviews of tech-nieuwtjes uit Silicon Valley, wel achtergrondverhalen en unieke, bizarre vernieuwingen die je niet zo snel ergens anders zal tegenkomen. Ik schrijf artikels voor Motherboard. Soms zijn die kort, soms zijn het longreads. Ik heb hier al geschreven over biologie, robotica, klimaat, artificiële intelligentie en internet.

VICE bestaat uit een aantal rubrieken of 'verticals' zoals we ze zelf noemen. Die hebben elk hun eigen focus. VICE News leunt nog het dichtste aan bij een nieuwsredactie. Creators gaat over cultuur, Munchies over eten, i-D over mode. Noisey is het muziekkanaal. Broadly heeft een eerder feministische insteek. Vice Money en Vice Sports spreken voor zich.

Je hebt ook bij Mediahuis en andere eerder traditionele bedrijven een stage gedaan, wat zou je zo als de top 3-verschillen catalogeren?

Wat me het eerste in het oog sprong, was de doorsnee leeftijd van de redactie. Ik denk niet dat er veel mensen ouder zijn dan 35. Mede daardoor hangt er een ontspannen sfeer.

Ik heb ook gemerkt dat ik hier meer kansen krijg. Bij andere redacties stond mijn verantwoordelijken niet altijd open voor nieuwe ideeën, hier kan ik ook gewoon meedenken over de grotere lijnen, en wordt dat ook geapprecieerd.

Wat volledig verschilt, is de tone of voice. Waar andere media schrijven voor een wat serieuzer volwassenen publiek, schrijven wij voor relaxte jonge mensen. Dat betekent dat je Engelse woorden niet in het cursief zet, want onze lezers weten zo ook wel wat chill of beef betekent. VICE is ook niet vies van wat jongerentaal. Zo schreef ik in de plaats van auto al eens "waggie". (Dat is uiteraard Nederlands, en niet Vlaams). Dat maakt je teksten wat natuurlijker en plezanter. Al zou ik er nooit in overdrijven.

Het verschil is natuurlijk ook niet zwart-wit in de ene of andere richting. Zo schreef ik voor Motherboard over de sociale robots van Jan de Coster, nadat ik hem in mijn tijd bij Gazet van Antwerpen in de line-up van het Kaffee van Antwerpen had ontdekt. 

Iemand zei me "bij VICE zijn ze in de eerste plaats storytellers, en geen nieuwsjagende journalisten." Klopt dat denk je?

Bij Motherboard proberen we niet te schrijven over gebeurtenissen of vernieuwingen die sowieso bij de meest andere media zullen verschijnen. Eerder willen we ingewikkelde evoluties op een duidelijke, en als kan ook leuke manier uitleggen. En we willen gepassioneerde mensen laten zien, zelfs als ze op het eerste zicht een beetje gek lijken. In die zin zijn we dus inderdaad eerder storytellers.

Heb je bij VICE al iets kunnen doen waar je best wel trots op bent?

Ik ben bijzonder trots op mijn onderzoek naar het onrechtmatig gebruik van Tinderfoto's van Belgische meisjes door FHM Nederland. Het heeft me uiteindelijk een week vol spanning en stress bezorgd, maar ik was bijzonder blij toen ik de ongelukkige meisjes in kwestie kon vertellen dat ze hun foto's konden laten verwijderen door FHM zonder eerst een rechtszaak te moeten beginnen.

Het verhaal is eerst bij VICE Nederland viral gegaan, en daarna ook bij HLN en AD verschenen. In beide gevallen was het het meest gelezen artikel in de rubriek waarin het verscheen. Later werd het ook vertaald en geplaatst bij Motherboard Duitsland. Iemand vertelde me dat het stuk gespreksonderwerp was bij zijn collega's tijdens de koffiepauze. Ik ben heel tevreden dat zo'n belangrijk verhaal ook de aandacht heeft gekregen dat het verdiende.

Cheers!

 
 

Lees meer...

 
 

Krijg elke woensdag een update van Stijn in je mailbox: