Digitale marketing: apart vak of niet?

Deze blogpost komt uit de Revue van Stijn Vercamer

Ik kreeg een leuk telefoontje enkele weken geleden: of ik volgend academiejaar digitale marketing wou doceren aan de derde bachelor Marketing van HoGent. Ja, dat wou ik zeker. Al kwam ik snel tot een existentiële vraag: moet zo een vak wel apart bestaan? Moet de job van ‘digitale marketeer’ nog bestaan? 

Die gedachte kwam niet uit de lucht vallen. Het is iets wat ik ook zie in de dagelijkse marketingpraktijk: moet je digitale marketing nog als iets aparts zien? Is dat nog een job, digitale marketeer? Bestaat er wel zoiets als niet-digitale marketing? Of schuift alles mee op en moeten alle marketeers kunnen werken met google adwords, facebook-campagnes, customer journeys. Terwijl de ‘digitale marketeers’ dan meer naar de nieuwe dingen moeten kijken: chatbots, artificiële intelligentie, robotisering en automatisatie, … 

Het antwoord is volgens mij dat je echt naar integratie moet van digitaal in alle marketingdomeinen, en dat digitaal duidelijk moet bijdragen aan het businessmodel van de organisatie of bedrijf. En dat je daarnaast nog iets moet aanbieden aan studenten/de arbeidsmarkt waarin ze zich specialiseren in toekomstgerichte modellen: nieuwe technologie omarmen en gebruiken. 

Nog als uitsmijter: een handboek moet ik niet meer schrijven, want op HoGent gebruiken ze 'Een Digitaal marketingplan in 100 dagen' van Bert Van Wassenhove. 

 
 

Lees meer...

 
 

Krijg elke woensdag een update van Stijn in je mailbox: