How GoodLife Works met Olivier Tjon

Voor How Life Works 6 trokken we een levende legende aan de mouw en lokten hem naar onze studio, waar we hem omstandig aan de tand voelden. Vertel ons alles Olivier Tjon!

Alles over oude House-platen, de Boccaccio in Destelbergen, intuïtie, vrije wil, waarom we ons steeds dieper in het nachtleven storten en zeker over die keer dat je het aan de stok kreeg met een roedel wilde circusknechten! Komaan! 


Olivier Tjon?

Ja, ik geef het enigszins schoorvoetend toe, toen de naam Olivier Tjon als mogelijke gast van How Life Works naar voor werd geschoven, was ik niet direct in alle staten. De naam klonk me vaag bekend in de oren en af te meten aan de enthousiaste reacties om me heen kon ik enkel mijn onwetendheid verbergen door op sublieme wijze de diepere emoties van een staande klok uit te beelden. Ik stel voor dat we het tussen ons houden dat u, zoals ik toen, nog steeds geen idee hebt wie Olivier Tjon is. Geen paniek, lossen we zo op. 

Let's not beat around the bush: Olivier Tjon is één van de oervaders van het Gentse nachtleven.

Voor de jonkies onder ons: de luxe om elke week te kunnen kiezen uit vier conceptfuiven waar je de hele nacht door van de ene beat naar de andere dartelt tot je uitgeput van plezier en het dronken snapchatten tegen het krieken van de dag -al dan niet alleen-tussen de lakens duikt: het is relatief nieuw. We schrijven eind jaren tachtig, de mythische tempel Boccaccio in het mondaine Destelbergen, die naar de legende zegt, alleen recht bleef staan omdat hij was opgetrokken uit beton dat was vermengd met tot poeder vermalen amfetamines. Het was de pleisterplaats voor vreemde vogels, sterke verhalen en een nieuw soort muziek, een opwindende Belgische sound waar de rest van Europa met afgunst naar keek en luisterde. 

The House scene in Gent bestond vooral underground, in smoezelige cafeetjes (zoals de Zodiac) en op geheime feestjes. Het was een bad van House en New Beat waar Gentse initiatieven als Kozzmozz, Eskimo en Free the Funk (van Olivier Tjon) werden geboren: het rustige provinciestadje kreeg een portie nachtleven over zich heen waar het nooit meer van hersteld is. 

Olivier Tjon in de Rec-opnamestudio

Olivier Tjon in de Rec-opnamestudio

Vanaf begin jaren negentig ontpopte Olivier Tjon zich tot een dj en organisator die op een heel natuurlijke manier aanvoelde wat mensen nodig hadden tijdens een nachtje uit. Met Free the Funk, Goodlife, Poplife en LoveLife bracht Olivier meer dan leuke en immens populaire feestjes. Het waren ware belevenissen die tot in het kleinste detail klopten en een springplank waren voor een hele generatie dj's en muziekgekken (zoals het beruchte duo Fredo & Tang). 

Waar andere stervelingen deze status als Peetvader van het Gentse Nachtleven (als ik nog één iemand hoor zeggen dat dat toch Edmond Cocquyt Junior is, kom ik tot daar) ruim voldoende zouden vinden als prestatie, blijkt het maar één fragment - zij het een belangrijk fragment- te zijn in het verhaal van Olivier.

Een belangrijk gevolg van het succesvol organiseren van grote events: het trok de aandacht van bekende merken die hetzelfde doelpubliek voor ogen hadden. Voor Olivier Tjon er erg in had, werd hij als consultant en 'trendwatcher avant la lettre' binnengehaald bij merken als Lucky Strike, Sony Playstation en Diesel, waar hij vanuit hetzelfde buikgevoel meedacht over de juiste toon en aanpak om een merk bij jongeren aan de man te brengen. Sim Salabim, de marketeer was geboren. Zonder opleiding, vanuit de ervaring die hij had opgedaan in het veld, maar vooral, zonder echt goed te weten waarom hij wist wat hij wist. Het voelde juist en het bleek te kloppen.

Klinkt allemaal erg ondoordacht en toevallig, maar je intuïtie durven volgen bleek wel de sleutel tot succes. Op zich niet zo vreemd voor een dj die op zijn gevoel leunt om te beslissen welke plaat en welke track naadloos zal aansluiten bij de vorige tracks, maar in de wereld van marketing is het geen evidente zaak. 

Intuïtie is de dominante kracht bij het nemen van een beslissing
— Olivier Tjon

En toch ging Olivier Tjon nog één stap verder in het verkennen van de wereld van intuïtie. Een stap die vele mensen als ongemakkelijk ervaren omdat het lijkt te raken aan het principe van de vrije wil: Implicit Marketing

Met zijn bedrijf Beyond Reason verkent Olivier het relatief nieuwe terrein van de mens en zijn onbewuste motieven en verlangens. Via een wetenschappelijk onderbouwde associatietest (Implicit Association test) gaan ze op zoek naar de onbewuste verlangens en behoeftes die een mens beïnvloeden bij het nemen van beslissingen en proberen uit te vissen hoe een product of een dienst die verlangens in kan vullen. Marketing met een snuifje science fiction en een vleugje 'ik wil dit infeite niet', maar voor Olivier Tjon helemaal niet zo vreemd. Hij deed het al toen hij voor het eerst de naald op de juiste groef mikte en de massa wild aan het dansen kreeg: verlangens voelen en vervullen. 

Micha Symoens

 

The Tracks van How Life Works 6

Als uitsmijter van deze episode delen we geen filosofische bespiegeling of grappig prentje, maar alle tracks die je kan horen tijdens deze opname van How Life Works: Ga en dans u een been uit.