Diplomatie met algoritmes

Deze blogpost komt uit de Revue van Stijn Vercamer

Op Linkedin zag ik een bericht van Laurens Soenen over digitale diplomatie. Ik dacht 'daar moet ik meer van weten' en vroeg hem of we daar eens konden over afspreken. Ik leerde bij dat diplomatie niet noodzakelijk meer 'diplomatisch' is. Dat de steun van de publieke opinie bij onderhandelingen almaar belangrijker wordt, en dus ook het beïnvloeden van die publieke opinie. En daar spelen sociale media en algoritmes een steeds grotere rol in. Er bestaat zelfs zoiets als 'algoritmische diplomatie'.

'De kern van de diplomatie is aan het veranderen', vertelt Laurens mij. 'Het publiek eist meer transparantie en de publieke opinie bespelen is een belangrijk onderdeel geworden. Als je kunt aantonen dat de mensen achter je staan, dan wordt dat een krachtige troef. Hoe meer draagvlak je argumenten krijgen, hoe groter je overtuigingskracht.'

Sociale Media

Dat sociale media een belangrijk rol spelen, moeten we wellicht met de huidige Twitter-president in de States niet uitleggen. Of kijk maar naar onze eigen ministers die al tijdens onderhandelingen duidelijk maken aan hun volgers en journalisten hoe de kaarten liggen volgens hen. 'Traditioneel staat diplomatie voor de nuance', zegt Laurens. 'Maar je ziet dat bijvoorbeeld Rusland steeds meer zwart-wit communiceert. De Russen ondersteunen ook hun stellingen met memes en animated gifs, zaken die gemakkelijk gedeeld kunnen worden.'

Algoritmes

Er zijn ook landen die heuse software hebben ontwikkeld om via algoritmes hun boodschappen ingang te doen vinden. Dat heeft zelfs een naam: algoritmische diplomatie. Als je er even op googlet, kom je automatisch uit bij Israël. Dat land steekt dat niet eens onder stoelen of banken. Een interview met Elad Radson, Directeur R&D bij het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken maakt dat duidelijk. Hij verwijst daarbij naar het project 'Israel Retweeted', een programma waar je je kunt op inschrijven om een positief verhaal van het land te schetsen. Het systeem retweet automatisch 1 tweet vanuit jouw account. De keuze van die tweet ligt bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Meer dan 1000 twitteraars schreven er al op in.

Het hoeft niet altijd zo ver te gaan. Denemarken heeft bijvoorbeeld nu een officiële technologie-ambassadeur. Die is dus niet verantwoordelijk voor een land, maar voor technologie. Hij gaat langs bij alle grote tech-bedrijven om daar de belangen van Denemarken te verdedigen.

België

Waar staat België in dat verhaal, vroeg ik me af. 'We zijn bezig met een inhaalmaneuver', stelt Laurens. 'Er is een goeie dynamiek want er werken steeds meer jonge mensen op het ministerie en wij zijn natuurlijk gewoon om met sociale media te werken en digitaal te communiceren. Bovendien geeft onze minister, Didier Reynders, het goede voorbeeld door zijn sociale media helemaal zelf te beheren. Een van de grootste drempels blijft trouwens de taal: je kunt als België niet zomaar in 1 taal communiceren, dus je moet vaak wachten op vertalingen. En aparte kanalen per taal is voorlopig niet haalbaar door tijdsgebrek. Frankrijk, de UK en Nederland hebben wel aparte kanalen per taal.'

Digitale communicatie stelt trouwens nog een ander probleem voor diplomaten: 'Het is moeilijk om een privé-account aan te houden', vindt Laurens. 'In sommige landen voegen diplomaten elkaar toe als vriend, in andere landen is dat not done. En hoeveel kan je nog privé zeggen? of ben je 24/24 diplomaat? Wij geven als richtlijn 'gebruik je gezond verstand'. En we raden mensen ook aan hun privacy-instellingen goed na te kijken, zodat ze zo discreet mogelijk aan de slag kunnen.'

 
 

Lees meer...

 
 

Krijg elke woensdag een update van Stijn in je mailbox: