Wie zijn Hakim Zemni en Tom De Ruyck?

Het zijn misschien niet de bekendste namen op de affiche van Gent M, maar zeker niet de minste, deze Hakim Zemni en Tom De Ruyck. Hakim is Managing Director van het onderzoeksbureau InSites Consulting (waarvan Steven Van Belleghem jarenlang het gezicht was), en Tom is er verantwoordelijk voor de zogenaamde consumer consulting boards – oftewel: de communities-specialist. 

Met Hakim en Tom boren we digitale togetherness aan. Wat zijn we wetmatigheden van online communities? Hoe standvastig zijn digitale communities eigenlijk? Waar zijn wij toe in staat als we ons online verenigen?

Wellicht zullen zij die vragen benaderen vanuit het standpunt van de bedrijfswereld. Met Insites Consulting proberen zowel Hakim als Tom namelijk om bedrijven en hun klanten dichter bij elkaar te brengen, vaak door het opzetten van online communities. Zij noemen dat consumer consulting boards. Daarbij komen mensen soms ook fysiek samen om de producten of diensten van een klant te bekijken en te bespreken. Dat kan uiteraard heel leerrijk – maar ook confronterend zijn.

Onder andere Heinz, Unilever, Red Bull, IKEA en Microsoft doen een beroep op deze aanpak van Insites. Wat deze bedrijven of organisaties op die manier leren, is in de eerste plaats consument-centrisch denken. In een volgende fase kan dat zelfs leiden tot co-creatie, waarbij “fans” van het merk helpen om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. Hierbij steekt Hakim echter een waarschuwende vinger op: zo’n co-creatieproces mag geen gimmick zijn, niet iets dat je zomaar eens probeert (en zeker al niet omdat je er cool door lijkt). Hakim pleit voor duurzame co-creatie als de ultieme band tussen fabrikant en consument.

Transparente celebs

Tot slot verwijst Hakim graag naar celebrities die op een succesvolle manier actief zijn op social media (of daar een goed team voor hebben). Die creëren daar een soort transparantie, waardoor je je als fan snel lid van de club voelt. Bedrijven die ook naar zo’n betrokkenheid streven, kunnen daar een voorbeeld aan nemen, vindt Hakim. “Open up your doors, and consumers will let themselves in”, staat in een van zijn presentaties. Daarbij mag je – zoals die celebs – zeker niet nalaten om af en toe je kleine kantjes eens te laten zien. Dat maakt je namelijk menselijker.

Wil je hier meer over weten? Kom dan dinsdag naar Gent M #32 in de Piratenboot "Aquamuse" (aan de Kuyperskaai). Het event start om 19u, de talk om 20u. De ingang is gratis, maar gelieve je wel hier te registreren.

Tot dan!