Iedereen heeft een gen m.

Wist je dat informatie zich verspreidt op basis van besmettelijkheid. Memetica heet dat, de tegenhanger van de genetica. Je kent de ‘meme’ waarschijnlijk van op internet. Die grappige foto’s met dikke letters. Nu, wat een gen is voor biologische evolutie, is de meme voor culturele evolutie. Er zijn van die mensen die sterk zijn in memetica. Het zit als het ware in hun dna. 

Door de komst van digitaal is niet alleen onze manier van reizen, lezen, werken of bankieren aan het veranderden. Het is ook ons, als mens, aan het veranderen. Gen M is dat deeltje in ons DNA die we nodig hebben om de digitale wereld beter te begrijpen. Het is die culturele eenheid van informatie waardoor we kunnen overleven in een constant veranderende en onzichtbaar georganiseerde wereld. Elke mens heeft een gen M, alleen weet niet iedereen het…

Ik stel me de vraag; we zijn tegenwoordig bijna altijd connected, maar zijn we daarom ook verbonden? Helpt digitaal ons om meer mens te worden? Ik geloof oprecht van wel. Enkel hebben we de vocabulair nog niet gevonden. Het is mijn missie om het gen M verhaal te verspreiden. Om bruggen te bouwen tussen de mensen die digital disruption angstaanjagend en zij die het excited vinden. De inzichten over innovatie worden namelijk te vaak verscheept in containers tussen organisaties. Het zijn dan ook vaak containerbegrippen die verhandeld worden, in een economische sfeer. 

Onder de noemer gen M wil ik het digitaal discours naar een persoonlijk niveau brengen. Dat probeer ik op twee manieren te doen. Enerzijds door verhalen en voorbeelden te vinden over een digitale wereld die werkt. En anderzijds door deze zoektocht open te stellen voor iedereen die mee wil praten. Daarom organiseren Bart Meyskens en ik sinds 2011 events. Daarom maken we sinds kort een radio programma. 

Heb jij ook een sterk Gen M? Wil je meedoen aan deze missie? Of wil je de missie herschrijven? Geef een seintje via fredo at gent.be.

Op blijf op de hoogte via onze kanalen of nieuwsbrief. Dat kan ook. 

- Fredo De Smet (@FredoDeSmet)